Herätys

Vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.” Apt. 1:8

 Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen. Älä siis häpeä todistusta Herrastamme äläkä minua, hänen vankiaan, vaan kärsi yhdessä minun kanssani vaivaa evankeliumin tähden, sen mukaan kuin Jumala antaa voimaa, 2. Tim. 1:7-8

Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Room. 1:16

 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.” Joh. 3:7-8

Niin hän kutsui kokoon ne kaksitoista ja antoi heille voiman ja vallan kaikkia riivaajia vastaan ja voiman parantaa tauteja. Ja hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita. Luuk. 9:1-2

 

Herätys tarkoittaa ensisijaisesti uskovien heräämistä ja liikkeelle lähtemistä Pyhän Hengen voimassa ja rakkautta niitä kohtaan, jotka ovat menossa kadotukseen. Herätykset, jotka ovat jääneet historiaan, ovat ilmentäneet Jumalan nälkää, antautumista, rukousta ja paastoa, parannuksen tekoa, Jeesuksen veren vaikutusta, liikutusta syntisten joutumisesta kadotukseen, pelastuksen iloa, armahdusta ja vapautta synneistä, uskonnollisuuden väistymistä, Jeesuksen verestä saarnaamista, Pyhän Hengen kosketusta ja merkkejä. Kun ihminen täyttyy Pyhällä Hengellä ja tulella, hän saa voiman rohkeasti julistaa Jeesuksesta. Monet kuulevat evankeliumin, mutta herätyksessä sanassa on erityistä voimaa uudestisynnyttää etsivät ihmiset ja he syntyvät todellisesti uudesti ylhäältä eivätkä jää portin pieleen kesken syntyneinä. Esteinä herätykselle ovat mm. pelko, epäusko, negatiivisuus, itsekkyys, mukavuudenhaluisuus, maailmanmielisyys, uskonnollisuus sekä sen aiheuttama kontrollointi ja korrektiivisuus: yleensä lihan synnin ja saatanan siteet. Herätyksen esteenä olevat henkivallat täytyy murtaa ja sitoa. Uskovien yhteyden voima on tässä tärkeä. Herätys kulkee eteenpäin kuin Pyhän Hengen tuuli Jumalalta kosketuksen saaneiden keskuudessa sen mukaan miten jumala antaa voimaa: sitä ei voi hallita ja kahlita ihmisen voimasta tiettyyn muottiin, sillä muutoin se sammuu.

Herätys saa aikaan vainoa uskomattoman ja uskonnollisen maailman taholta. Sen vuoksi herätykset eivät joskus ole kestäneet pitkää aikaa. Jeesuskaan ei voinut toimia pitkään ja hän kielsi ihmisiä todistamasta ihmeistä, jotta vaino ei nousisi liian pian suureksi. Usein spontaanit herätykset kahlehditaan järjestyneiksi herätysliikkeiksi. Tunnettu Azusa -kadun herätys kulki eteen päin sytyttäen uusia kokoontuvia ryhmiä ja loppui siellä, missä otettiin saarnapönttö ja kaavamaisuus käyttöön.

Nykyisin suurimmat herätykset ovat muslimimaissa, joissa on paljon vainoa kristittyjä kohtaan. Marttyyrien siementä sanotaan herätyksen siemeneksi. Vainot seulovat, puhdistavat ja saavat ihmiset luottamaan tosissaan Jumalaan. Jeesus on ilmestynyt myös näkyvästi useille muslimeille, kun he ovat lujasti etsineet oikeaa Pelastajaa. Allah ja Muhammed eikä mitkään maailmalliset ideologiat voi antaa tyydytystä syntien sovitusta etsivälle ja pelastusvarmuutta haluavalle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *