Israelin siunaaminen ja kiroaminen

Sillä sinä olet Herralle, Jumalallesi, pyhitetty kansa; Herra, sinun Jumalasi, on valinnut sinut omaisuuskansakseen ennen kaikkia muita kansoja, mitä maan päällä on. 5. Moos. 7:6

Ja Herra sanoi Abramille: ”Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi. Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.” 1. Moos. 12:1-3

”Puhu Aaronille ja hänen pojillensa ja sano: Siunatessanne israelilaisia sanokaa heille: Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua; Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen; Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan. Näin he laskekoot minun nimeni israelilaisten ylitse, ja minä siunaan heitä.” 4. Moos. 6:23-27

 

Jumala on valinnut Israelin omaisuuskansakseen. Tämän kansan kautta hän antoi Raamatun ja Jeesuksen. Raamatun profetiat tapahtuvat tämän kansan vaiheissa. Jumala ei ole hylännyt Israelia ja aina on ollut kristillisessä historiassa joukko, joka on siunannut Israelia ja juutalaisia, jotta he löytäisivät Jeesuksen Messiaanaan. Israelia ja juutalaisia vastustavien ja kiroavien ismien, valtioiden ja järjestelmien henkivaltojen hedelmän olemme nähneet ja tulemme näkemään historiassa kauheuksina, mm. vastustajien ja toisinajattelijoiden vainoamisena sekä eliminoimisena. Siihen ovat syyllistyneet myös valtiokirkkolaitokset. On tärkeää siunata Israelia sen puutteista huolimatta. Suomen johtajien puolesta rukoileminen on tärkeää, että he eivät olisi Israelia vastaan ja aiheuttaisi osaltaan maalleen siten kirouksia vaan asettuisivat Israelin rinnalle siunaamaan sitä. Ennen kaikkea ihmisten tulisi totella Jumalaa kaikissa asioissa, että perisivät siunauksen. 5. Moos. 28. luku kertoo mitä siunaukset ja kiroukset tarkoittavat käytännössä: ne liittyvät ruumiin ja mielen terveyteen, hedelmällisyyteen, talouteen, toimeentuloon, turvallisuuteen ja pelastumiseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *