Usko pelastaa – ei ihmisviisaus

Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: ”Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi.”Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. 1. Kor. 1:18-21, 25

Ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan. Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat, vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme. 1. Kor. 2:4-7

Kun keskustelemme hengellisistä asioista henkilön kanssa, joka ei ole sisällä hengellisissä asoioissa, huomaa helposti eron inhimillisen viisauden ja Jumalan Hengen vaikutuksen välillä. Tiede on hyvä asia ja Jumalan lahja maailmalle, mutta se ei ole useinkaan lopullinen totuus. Tieteen perusolemus on se, että se on sen hetkinen olettamus asioista ja perustuu ihmisen ideologian läpi suodattumiseen lukuunottamatta useita luonnon lainalaisuuksia. Hämmästyttävää on, että niin monet uskovat ilman kritiikkiä mm. evoluution olettamuksiin maailman ja elämän synnystä. Tiede ei pysty todistamaan sitä asiaa – kuten ei myöskään Jumalan olemassaoloa.

Jumalan todellisuus on asia, jota ei saa selville järkeilemällä ihmisviisauden avulla: sen saa selville antautumalla Jumalalle. Silloin tulee uskossa tuntemaan Jumalan ja hänen voimansa sekä rakkautensa. Pyhä henki opettaa meitä ja avaa Jumalan sanaa ja puhuu meidän henkeemme. Pelastuminen Jumalan lapseksi on yksinkertainen asia: se on mahdollista pienelle lapsellekin, ja jopa helpompaa lapselle ja lapsenmieliselle kuin järkeilevälle aikuiselle. Se on sydämen avaamista Jeesukselle, joka saa tulla elämämme Herraksi: parannuksen tekoa, synnin hylkäämistä ja Jumalan puoleen kääntymistä synnit tunnustaen ja hyljäten, niin saamme kokea Jumalan anteeksiantavan rakkauden ja armon.  Jeesus sovitti ristillä syntisen luontomme, ja kun me tunnustamme tekosyntimme, Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä. Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu: joka ei usko, on jo tuomittu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *