Kristittyjen vainoista

Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi. 2. Tim 3.12

Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole. Joh. 15:18-19, 17:14

Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.  Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.  Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään! Matt. 10:22-25

 

Kristityt ovat maailmanlaajuisesti kaikkein vainotuin uskontoryhmä. Raamatussa voimme lukea vainoista, marttyyreista ja vainotuksi tulemisen lupauksista. Saatanan hallussa oleva maailma vihaa Jeesusta ja Jeesukseen uskovia asettaen rajoituksia, harjoittaen syrjintää, kiduttaen ja surmaten. Kristinuskon historian aikana arviolta 70 miljoonaa kristittyä on menettänyt henkensä uskonsa vuoksi. Vainoa eri puolilla maailmaa kokee noin 245 miljoonaa kristittyä ja uskonsa vuoksi kuolee vuosittain tuhansia kristittyjä (vuonna 2018 4136 kristittyä tapettiin uskonsa vuoksi). Pahimmat vainot ovat Pohjois-Koreassa, Somaliassa, Afganistanissa ja yleensä muslimimaissa. Vainot ovat viime vuosina yleistyneet erityisesti Malissa, Bangladeshissa, Laosissa, Nigeriassa ja Intiassa. Lähi-idässä kristittyjen määrä on pudonnut islamin syntymästä alkaen 95%:sta alle 5% :iin. Raamatullisista alueista Turkissa ja Palestiinassa kristittyjä on enää alle 1%. Israel on ollut vuosia ainoa Lähi-idän valtio, jossa kristittyjen määrä kasvaa. Muslimivaltioissa, erityisesti Iranissa, on kuitenkin nykyisin alkanut tulla uskoon yhä enemmän ihmisiä, kuten myöskin Suomeen muuttaneiden muslimien keskuudessa.

Ns. länsimaissa uskovien vainot ovat lisääntyneet nopeasti liberalismin, marxismin sekä islamin hengen vaikutuksesta. Valtamedia yleensä vaikenee kristittyjen vainoista kristillisvastaisuutensa vuoksi. Myös paavi osoittaa välinpitämättömyyttä veljeillen muslimien kanssa. Vainoa aiheuttaa erityisesti Pyhän Hengen voitelu ihmeiden ja merkkien seuratessa sekä maailman mielipiteeseen mukautumattomuus. Vainoa aiheutuu myös uskonnollisen kristillisyyden taholta elävää kristillisyyttä kohtaan. Joku voi sanoa, että valtiokirkolla on hyvät välit yhteiskunnan kanssa, mutta johtuuko se ehkä maailmanmielisyydestä. Ainakin valtiokirkot jopa erottavat Raamattuun pitäytyviä työntekijöitä. Jumala on suljettu yhteiskunnasta ja lainsäädäntöä on kehitetty sen suuntaan. Monilla työaloilla Pyhässä Hengessä ja Raamatun vakaumuksen mukainen työskentely on vaikeaa ja työpaikkakiusaaminen on yleistä: esim. useilla terveydenhoito-, opetus-, palvelualoilla ja tiedemaailmassa. Kristittyjen tulee rukoilla vainottujen kristittyjen ja myös päättäjien puolesta, jotta saisimme elää rauhassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *